Причини за нарушаване на баланса

Преди около десетина години всеки знаеше точното си работно време и хората можеха да поставят граница между личния и професионалния си живот. Днес ситуацията е много по-различна. Преобладаващата част от хората работят в частния сектор, а това носи много повече напрежение, отколкото при позиция в държавната администрация.

У нас повечето държавни работници имат определен работен ден и веднага след приключването му напускат бюрото си и бързат към дома. Но заетите в частните фирми знаят какво означава да работиш след приключването на „нормирания” ден.

Постигането на баланс между личния живот и кариерата е нож с две остриета. Ако се концентрирате върху професията си и прекарвате повече време в офиса, най-вероятно ще пропуснете много прекрасни моменти с близките си хора. В противния случай пък трудно ще можете да се съсредоточите върху работните си задължения, ако сте постоянно ангажирани с домашните проблеми. Това води до загуба на концентрация, объркване по отношениие на житейските приоритети и до намаляване на ефикасността в работата.

Затова е много важно да знаете как да постигнете хармония и да намалите стреса във вашия живот.

Съвети за създаване на баланс „личен живот-кариера”

В никакъв случай не си мислете, че това е лесна задача. Постигането на баланс е предизвикателство, което изисква много време, но постигнато един път, ще ви донесе огромно облекчение.

Ето няколко съвета, които ще ви помогнат да постигнете така желаната хармония в живота си:

  1. Оставяйте работата в офиса, а личните проблеми – у дома – благодарение на съвременните напреднали технологии можете да установите контакт с всеки, без значение къде се намирате. Така че никога няма да можете да разграничите кариерата и личния си живот, освен ако не си го наложите. Когато сте с близките си, изключвайте служебния си телефон и лаптопа, а когато сте на работа, им забранете да ви звънят, освен ако случаят не е спешен.
  2. Научете се да казвате „не“ – определете приоритетите си, за да знаете какво можете да отложите или откажете. Не се притеснявайте да кажете „не” на колегата, които иска да свършите нещо допълнително. Когато отстраните нещата, които не сте задължени или не искате да правите, ще имате много повече време за наистина важните и наложащи ангажименти.
  3. Организирайте времето си – разпределяйте домашните си задължения за периода на цялата седмица, а не ги струпвайте само в един ден. Записвайте си всички работни задачи и важни дати – така ще знаете кога гоните краен срок за текущ проект и кога трябва да отделите повече време за семейството си.
  4. Осигурете си добър сън – недостигът на сън повишава стреса, намалява вашата продуктивност и лесно може да доведе до допускането на грешки. Ако не сте се наспали, ще ви е нужно повече време, за да изпълните задачите си и ще се наложи да останете в офиса до по-късно. За да сте адекватни и експедитивни, трябва да сте отпочинали.
  5. Грижете се за себе си – всеки ден правете нещо, което ви доставя удоволствие – слушайте музика, отидете се на йога, масаж или маникюр. Това ще ви помогне да релаксирате и по-лесно да се концентрирате върху задълженията си. Отделете един ден от седмицата за почивка и се отдайте изцяло на забавления или отмора с приятелите, семейството и любимия .